منبر مجازی استاد پناهیان

می خواهیم با هم به پناهیان و افکارش فکر کنیم

منبر مجازی استاد پناهیان

می خواهیم با هم به پناهیان و افکارش فکر کنیم

درباره وبلاگ

این وبلاگ توسط جمعی از جوانان علاقمند و شاگردان استاد پناهیان برای تفکر و تعمق در آراء و اندیشه های ایشان راه اندازی شده است. این وبلاگ برای همه است. همه می توانند برداشتهای خود از سخنان ایشان را در اینجا انعکاس دهند. مثل منبرهایش که برای همه است.

تخته سیاه

چهارشنبه, ۱۴ تیر ۱۳۹۱، ۰۸:۰۰ ق.ظ

موضوع انشاء این هفته: علم بهتر است یا ثروت؟

این جمله شما رو یاد چی میندازه؟!

من یاد تخته سیاه رنگ پریده کلاس مون تو دبستان می افتم که معلمی با بی حوصلگی با گچ سفیدی روی آن این جمله را همراه با سرفه های شدید می نوشت و بعد بر می گشت و می گفت: بچه ها اینم موضوع انشاء این هفته تونه؛ علم یا ثروت، کدوم بهتره؟


یادمه اکثر بچه ها از جمله خودم توی انشاء مون با قاطعیت می نوشتیم علم بهتر از ثروت است و وقتی دفترمون رو جلوی معلم می گذاشتیم گویی مجبور بود که نمره 20 ای در دفتر نمره بدهد.

ولی هر موقع دور هم می نشستیم بچه ها می گفتن: ولی ثروت بهتره ها....آدم اگه فقیر باشه و پول نداشته باشه که علم به درد نمی خوره.

و من توی جمع بلند می شدم و در حالی که فکر می کردم این بچه ها هیچی نمی فهمند با صدای دورگه ای حاکی از اطمینان می گفتم:

"خب ما علم یاد می گیریم که آخرش بریم دانشگاه و یه پول خوب بگیریم و به ثروت برسیم دیگه و گرنه علم خالی که به درد نمی خوره."

و همه انگشت به دهان از این حرف عالمانه من.

هنوزم وقتی در درون خودم دنبال پاسخ این سئوال می گردم به همین حرف اعتقاد دارم ولی با الفاظی جدید و روشنفکر مآبانه تر از دوران کودکی، اون رو مطرح می کنم.

اما وقتی سخنران استاد رو از روی سیدی صوتی اش می شنیدم، ایشون حرف دیگری می زد که من رو به فکر فرو برد چند جمله ای که یادم مونده اینهاست:

کل حرکت انسان به سمت کمال در کلمه مدیریت بر تمایلات نفسانی خلاصه می شود .یعنی انسان برای اینکه به کمال برسه باید بتونه نفسش رو کنترل کنه. حتی هدف علم هم، مقدمه سازی برای کنترل تمایلاته.

علم وسیله ای برای مدیریت تمایلات خوب و بده؛ یعنی زمینه ساز رشد تمایلات خوب و کنترل تمایلات بد.

تخته سیاه/ دعا و نقش آن در مدیریت تمایلات نفس/معنویت و اخلاق/بیان معنوی 5/

 

نظرات  (۲)

تا اونجایی که من یادمه قبلا خود علم ارزش داشت هیچ وقت علم رو با پول نمیشد  مقایسه کرد حالا زمونه بر عکس شده الان  بچه ها میگن علمی بهتره که پولساز باشه ولی در کلام امیر المومنین علی ابن ابی طالب علیه السلام می شه تفاوت رو احساس کرد ایشون می فرمایند:من علمنی حرفا فقد صیرنی عبدا هرکس مرا به کلمه ای بیاموزد مرا بنده خودش ساخته

بنده موافق نظر اینکه علم وسیله است برای کمال هستم ولی بهتر است بگوییم علم  خود کمال است البته علمی که از ناحیه خداوند متعال باشد.

این خسته کننده و لی فایده است که هر دفعه بسم الله و ن و القلم می نویسید

ارسال نظر

کاربران بیان میتوانند بدون نیاز به تأیید، نظرات خود را ارسال کنند.
اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید لطفا ابتدا وارد شوید، در غیر این صورت می توانید ثبت نام کنید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی